Ahold: Strategiedag 2024 geven optimisme weer - visie op het aandeel
Ahold Delhaize [Ahold] $AD heeft tijdens zijn Strategiedag 2024 belangrijke doelstellingen aangekondigd. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2028 meer dan 80% penetratie van omnichannel loyaliteitsverkopen te bereiken.
Financieel gezien is Ahold Delhaize ervan overtuigd dat het door deze maatregelen de onderliggende winst per aandeel zal laten groeien met een samengestelde jaarlijkse groei in het hoge enkelcijferige bereik. Het bedrijf verwacht ook €9 miljard aan vrije kasstroom te genereren en het dividend per aandeel jaarlijks te verhogen.
Visie op het Aandeel
De prognoses zijn positief en laten zien dat Ahold Delhaize zich inzet voor duurzame groei en innovatie. Momenteel doen we echter nog niks met het aandeel, aangezien de lange chart goed is, maar de korte chart weerstanden aangeeft. Ook denken we dat het aandeel meer in lijn met de gehele markt gaat bewegen wat geen outperformance is. Voor vandaag verwachten we wel een rally in het aandeel.
De financiële doelen, waaronder een aanzienlijke vrije kasstroom en een jaarlijkse verhoging van het dividend per aandeel, zijn veelbelovend voor beleggers.
Toch moeten we erop wijzen dat de groei nog steeds relatief beperkt is. Hoewel er een lange opwaartse trend zichtbaar is, is het belangrijk om te erkennen dat deze doelen nog niet zijn gerealiseerd en dat er nog uitdagingen kunnen zijn.
Extra informatie
Het bedrijf wil het aandeel van eigen merk producten in het totale assortiment verhogen naar 45%. Voor de periode 2025-2028 mikt het bedrijf op een samengestelde jaarlijkse groei van de netto omzet van 4% en wil het de onderliggende operationele marges op een gemiddeld niveau van 4% handhaven.
Naast deze financiële doelstellingen heeft Ahold Delhaize ook ambitieuze duurzaamheidsdoelen gesteld, waaronder het verdubbelen van de duurzaamheidambities en het streven naar een personeelsbestand dat 100% gender gebalanceerd, 100% representatief voor de gemeenschappen en 100% inclusief is.
Deze maatregelen maken deel uit van de 'Samen Groeien' strategie van Ahold Delhaize. Volgens CEO Frans Muller heeft het bedrijf een multi-stakeholderbenadering gehanteerd bij het ontwikkelen van deze nieuwe strategie, waarbij een balans is gezocht tussen de behoeften van klanten, medewerkers en bredere maatschappelijke dimensies.
De strategie richt zich op innovatie in gezonde voeding, omnichannel ervaringen en de transformatie van de toeleveringsketen, met als doel de klantbehoeften te bedienen door een goed geïnvesteerde en toekomstgerichte basis.
Muller benadrukte dat door zich te focussen op de sterke punten van het bedrijf, ze samen vastbesloten zijn om deze ambities waar te maken. Door grotere stappen te nemen, te investeren in mensen en technologieën te benutten, wil Ahold Delhaize zijn doelstellingen verwezenlijken en een solide basis voor de toekomst leggen.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.