China stopt leveringen van Boeing toestellen - Reactie op tarieven - Gevolgen

Wil je alle artikelen kunnen lezen en elke podcast beluisteren? Neem dan een abonnement en krijg toegang tot alle artikelen en de database met duizenden berichten.
China heeft zijn luchtvaartmaatschappijen opgedragen om geen nieuwe Boeing-toestellen meer in ontvangst te nemen. Ook zijn aankopen van vliegtuigonderdelen uit de Verenigde Staten voorlopig stilgelegd.
De maatregelen zijn officieel afkomstig van Peking zelf, maar vormen in de praktijk een directe reactie op het Amerikaanse handelsbeleid.
President Donald Trump heeft recent nieuwe tarieven op Chinese goederen ingevoerd die kunnen oplopen tot 145 procent. Deze zet benadrukt hoe ver de handelsoorlog inmiddels is geëscaleerd, waarbij luchtvaart – een strategische sector – nu nadrukkelijk wordt ingezet als drukmiddel.
Implicaties voor de wereldwijde vliegtuigindustrie
De beslissing van China onderstreept dat het land bereid is economisch terug te slaan op een manier die pijn doet. Voor Boeing is dit een bijzonder gevoelige ontwikkeling.
De Chinese markt geldt als éé van de grootste toekomstige groeigebieden voor commerciële luchtvaart, en Boeing heeft die regio jarenlang beschouwd als essentieel voor de lange termijn.
Door het leveringsverbod en het opschorten van onderdelen dreigt Boeing een cruciale afzetmarkt te verliezen, met mogelijk structurele gevolgen voor omzet en winstgevendheid.
Visie op Boeing
Wij doen momenteel niets met het aandeel Boeing. De risico’s zijn aanzienlijk toegenomen, niet alleen door de escalatie van het handelsconflict met China, maar ook vanwege de bredere kwetsbaarheid van Boeing in geopolitiek gevoelige markten.
Daar komt bij dat Boeing de afgelopen jaren intern te maken heeft gehad met productieproblemen, kwaliteitskwesties en reputatieschade.
In onze ogen is het aandeel daardoor momenteel te onzeker, zowel fundamenteel als strategisch.
Zolang de situatie zo gespannen is, blijven wij liever aan de zijlijn staan. Dit doen wel al langer gezien alle ellende bij het bedrijf, ook buiten de tarieven om.
Visie op Airbus
Airbus, de Europese concurrent, krijgt een tik op de beurs door de verhoogde geopolitieke spanningen. Toch denken wij dat deze situatie op termijn in het voordeel van Airbus kan uitpakken.
De Europese Unie heeft recent duidelijk gemaakt dat het juist de handelsrelatie met China wil verbeteren. Als die diplomatieke koers standhoudt, opent dat de deur voor Airbus om meer orders binnen te halen ten koste van Boeing. In dat scenario zou de Europese vliegtuigbouwer structureel marktaandeel kunnen winnen in Azië.
Wij hebben eerder een positie genomen in Airbus en blijven positief over het aandeel. Het bedrijf beschikt over een sterke orderportefeuille, een gezonde balans en een goede technologische positie, onder andere op het gebied van zuinigere toestellen.
De diplomatieke verhoudingen tussen Europa en China zijn momenteel aanzienlijk beter dan die tussen Washington en Peking, wat Airbus in staat kan stellen om zich verder in de Aziatische markt te nestelen.
Hoewel het aandeel recent iets is gedaald door de bredere marktonrust, beschouwen wij dit als een kans. We zijn van plan om onze positie verder uit te breiden als er een grotere correctie plaatsvindt.
Op lange termijn verwachten wij dat Airbus sterker uit deze geopolitieke herschikking kan komen, met mogelijk structurele voordelen ten opzichte van Boeing. We blijven daarom op een stijging van het aandeel Airbus zitten, en zien een dip als een kans om verder op te bouwen.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.