Navigation

Boeing: Calhoun stapt op - vrije kasstroom onder druk

Boeing CEO Dave Calhoun en voorzitter van de raad Larry Kellner stappen beide op als onderdeel van een breed managementherstructureringsplan. Stan Deal, president en CEO van Boeing Commercial Airplanes, verlaat het bedrijf onmiddellijk.

De vertrekken komen na toenemende druk van luchtvaartmaatschappijen en regelgevers na een reeks kwaliteits- en productiefouten op Boeing-vliegtuigen.

Dit is een juiste stap, vooral omdat de positie van Calhoun onhoudbaar was an alle ellende bij Boeing $BA. Toch nemen we nog geen actie en wachten af. We willen voor nu vooral wijzen op uitspraken van de Chief Financial Officer van het bedrijf.

De Chief Financial Officer, Brian West van Boeing $BA, heeft eind vorige week de verwachtingen voor de vrije kasstroom voor 2024 heeft getemperd, bleef de outlook over meerdere jaren staan. Nadat we hier vorige week ook aandacht aan hebben besteed nu een update, aangezien we denken dat de vrije kastroom voorlopig onder druk zal blijven staan.

In november 2022 legde Boeing plannen vast om tegen 2025 of 2026 zo'n $10 miljard aan jaarlijkse vrije kasstroom te genereren. West verzekerde op woensdag dat $10 miljard nog steeds mogelijk was.

De aandelenkoers steeg en Boeing sloot vorige week af met een stijging van 3,5% op bijna $189. Maar er is goede reden voor investeerders om sceptisch te zijn over de positieve reactie. Ook de nieuwe vrije kasstroomdoelen van Boeing zijn waarschijnlijk niet haalbaar. We blijven voor nu langs de zijlijn staan

Realistisch gezien zal de vrije kasstroom bij Boeing dit jaar ergens tussen de 650 en 700 miljoen liggen. Dit kan dan, afhankelijk of Boeing nog andere tegenslagen krijgt in 2025, ongeveer 5,5 tot 4,8 miljard dollar zijn en in 2025 ongeveer 6 miljard dollar. Dit zou dan dus aanzienlijk minder zijn dan de 10 miljard dollar waar Boeing zelf over praat.

Tevens duikt er nu een andere mogelijke strategische fout op bij Boeing. Het debat over het volgende small-body-vliegtuig van Boeing woedt al sinds 2015, toen Boeing overwoog hoe de 757-jet te vervangen. CEO Dave Calhoun, die officieel in 2020 het stokje overnam van Dennis Muilenburg, stopte dit debat en het idee ging in november 2022 in de prullenbak.

Zijn suggestie om te stoppen was dat hij wilde wachten tot motor-, productie- en materiaal-technologieën een bepaald niveau van winst impliceerde voordat hij het geld zou worden uitgeven. Hierdoor heeft de Airbus A321neo een groot deel van de markt voor small-body-vliegtuigen veroverd (meer dan 200 passagiers).

Boeing moest ook miljarden uitgeven aan het oplossen van het 737 MAX-programma. En nog steeds is dit dossier niet naar behoren gesloten. Daar komt bij dat de strategie om kosten te besparen door units af te stoten en deze weer in te huren voor dezelfde onderdelen compleet heeft gefaald. Dat blijkt wel uit alle ellende rond Spirit dat onder de kwaliteit heeft geleverd.

Tot slot, Boeing heeft daarnaast ook nog een ander probleem. Het moet investeren. Boeing gaf ongeveer 10% van de omzet per jaar uit aan kapitaalgoederen en R&D en dit is door bezuinigingen dichter bij 6% van de omzet gekomen terwijl het juist moet innoveren om bij te blijven.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.