Navigation

BYD: voor het eerst in de top 10 - Tesla - andere automakers - visie

BYD: voor het eerst in de top 10 - Tesla - andere automakers - visie

Het Chinese bedrijf BYD heeft voor het eerst de top 10 van 's werelds grootste autofabrikanten op het gebied van verkoop bereikt. Het heeft Mercedes $MBG en BMW $BMW achter zich heeft gelaten.

Dit toont aan hoe elektrische voertuigen de auto-industrie beïnvloeden zo schrijft onderzoeksbureau MarkLines. De lijst van Marklines staat onderaan in dit artikel.

De wereldwijde verkoop van nieuwe voertuigen van BYD groeide met 96% op jaarbasis tot 1,25 miljoen auto's in de eerste helft van 2023, waardoor het op de 10e plaats kwam.

BYD is serieuze concurrent voor Tesla

BYD is één van de toonaangevende spelers op het gebied van elektrische voertuigen wereldwijd. Het bedrijf heeft een solide management, voldoende financiële middelen en een sterke strategie.

De groei van BYD zal waarschijnlijk hoog blijven en we beschouwen het als een serieuze concurrent van Tesla. Dit geldt misschien niet in dezelfde mate voor de VS vanwege regelgeving, maar wel in China zelf en in Europa. BYD heeft grote plannen om uit te breiden naar Europa (zie eerdere berichten). Dit zou de concurrentie voor Tesla kunnen intensiveren en tot een hevigere prijzenoorlog kunnen leiden.

Het aandeel Tesla: visie

Wat betreft het aandeel Tesla, we zijn positief gestemd over de onderliggende trend. Niettemin, zoals bij veel aandelen, zijn we terughoudend met bijkopen en hebben gereduceerd.

Dit is mede ingegeven door berichten in de wandelgangen dat Tesla haar productie in Duitsland heeft verlaagd en dat er uitdagingen zijn in de groei in China, waarbij de prijzenoorlog heviger lijkt te zijn dan eerder werd verwacht. Dit maakt de kans groter dat Tesla de outlook gaat verlagen en dat de koers nog verder corrigeert.

De traditionele automakers

De traditionele autobedrijven passen zich geleidelijk aan aan de nieuwe marktvooruitzichten. Vooral de Duitse autofabrikanten lijken zich de komende jaren te richten op de groei voor EV's.

Daarom hebben we eerder BMW gekocht, dat ook op de elektrische trend inzet. Op onze watchlist staan ook Mercedes en Stellantis $STLAP (Frans), maar we wachten nog voordat we actie ondernemen. Voor Volkswagen $VW geldt hetzelfde, aangezien ze momenteel bezig zijn met een nieuwe strategie.

Snelle opkomst van BYD dankzij focus op EV's

De Chinese autofabrikant BYD, die in 2022 stopte met de productie van benzineauto's, is snel gestegen in de ranglijst. Vorig jaar stond BYD op de 16e plaats wat betreft verkoop en in 2021 stond het nog geen eens in de top 20.

In de eerste helft van 2023 exporteerde BYD meer dan 80.000 auto's die in China zijn geproduceerd. Het bedrijf heeft zijn aanwezigheid vergroot in Thailand, andere Zuidoost-Aziatische landen en zelfs in Rusland.

Dit laatste is niet opmerkelijk, gezien het feit dat Japanse, Amerikaanse en Europese automakers zich na het conflict tussen Moskou en Oekraïne hebben teruggetrokken.

Andere Chinese spelers winnen ook terrein

Verschillende andere Chinese bedrijven boekten ook vooruitgang in de eerste helft van het jaar. Zhejiang Geely Group Holding stond op de 13e plaats, Changan Automobile Group op de 14e en Chery Automobile op de 17e, met sterke stijgingen in de verkoop.

Opmerkelijke stijging van voertuigexport in China

In China steeg de export van voertuigen sterk, terwijl de verkoop van nieuwe voertuigen op de binnenlandse markt nauwelijks groeide. Belangrijke Chinese autofabrikanten gezamelijk exporteerden in de eerste helft van 2023 maar liefst 2,14 miljoen voertuigen, een stijging van 76% vergeleken met het voorgaande jaar, volgens de China Association of Automobile Manufacturers.

BYD leidt in 14 belangrijke markten

Volgens MarkLines stond BYD in de eerste helft van 2023 op de eerste plaats wat betreft de verkoop van EV's, plug-in hybride voertuigen en brandstofcelvoertuigen in de 14 belangrijke markten. Tesla volgde op de tweede plaats, met de Volkswagen op afstand op de derde plek. Deze markten omvatten China, de VS en andere landen waar de meeste van deze voertuigen worden verkocht.

Toyota blijft  de grootstee inclusief brandstofmotoren

Toyota behield zijn leidende positie op het gebied van wereldwijde autoverkoop in de eerste helft van het jaar met 5,41 miljoen verkochte auto's. De overige negen posities in de top bleven ongewijzigd ten opzichte van het voorgaande jaar.

Herstel na verbetering in de toeleveringsketen

Met uitzondering van Honda Motor hebben alle top 20 bedrijven de verkoopvolumes verhoogd ten opzichte van de dieptepunten in 2022 als gevolg van verstoringen in de toeleveringsketen en de covid-lockdowns in China. Japanse en Europese autofabrikanten hadden het echter moeilijk op de Chinese markt.

Volkswagen, de op één na grootste fabrikant, zag een totale verkoopstijging van 13% naar 4,37 miljoen voertuigen. Echter, de verkoop in China, dat ongeveer 30% van de totale verkoop van de Duitse groep vertegenwoordigt, daalde met 1% naar 1,45 miljoen.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.