Commodities: tekort olietankers dreigt door aanvallen Rode Zee - visie olieprijs
Waarschuwingen vanuit de olietankerindustrie over een tekort aan schepen blijken gegrond te zijn, nadat recente aanvallen van de Houthi's op commerciële schepen hebben geleid tot wijdverbreide omleidingen in de wereldwijde petroleumhandel.
Aangezien eigenaren steeds meer de Rode Zee vermijden, begint het gebrek aan nieuwe capaciteit tastbare gevolgen te hebben: de scheepvaarttarieven stijgen en de reisduur neemt toe. Dit kan ook weer leiden tot een hogere olieprijs.
Het netto-effect op de olieprijs is echter beperkt. Dit komt doordat er een overschot is op de "zwarte markt" met olie uit Rusland dat onderhands goedkoop wordt aangeboden en zodanig wordt omgestickerd dat het vaak alsnog in het westen belandt.
Tevens is de vraag uit China onderhevig aan de economische ontwikkeling die nog steeds tegenvalt. Wij zitten op een up in olie., maar gaan toch zoals eerder beschreven eens kijken of we wel willen blijven zitten. Nu zitten we dus op een up en deze positie ligt ook in de plus.
In 2024 worden slechts twee nieuwe supertankers aan de vloot toegevoegd, wat het laagste aantal toevoegingen in bijna vier decennia markeert en een schrikbarend verschil van 90% ten opzichte van het jaarlijkse gemiddelde in dit millennium.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.