Navigation

Daimler Truck: met de resultaten - visie op het aandeel - reeds op up

Daimler Truck Holding [Daimler Truck] $DTG verwacht dit jaar een bijna gelijkblijvende winst, aangezien de verkoop van vrachtwagens daalt door een normalisatie van de vraag en verhoogde risico's op recessie in zijn grootste markten. De aangepaste operationele winst voor 2023 van het bedrijf steeg met 39% tot €5,5 miljard, beter dan analisten hadden verwacht.

Visie op het aandeel

Hoewel Daimler Truck zich enigszins voorzichtig uitlaat, zijn de onderliggende gegevens sterk. De fabrikant verwacht bijvoorbeeld dit jaar tot 510.000 eenheden te verkopen. Dat is slechts iets lager dan 2023 toen het op 526.000 lag.

Ook streeft het er naar om de marge tot boven de 10% te brengen in het midden van dit decennium. Daarnaast gaat het verschuivingen aan richting elektrische voertuigen. En daar heeft het voldoende geld voor om te concurreren en dus te investeren. De fabrikant onthulde in oktober een zware elektrische vrachtwagen. Deze vrachtwagen, de eActros 600, kan tot 500 kilometer afleggen terwijl hij tot 22 ton vracht vervoert.

All in all betekent dit dat onze trading buy die we in januari in Daimler Truck inlegden, toen de koers op 32,25 euro stond, die houden we aan. We verwachten dat het aandeel een verdere stijging gaat inzetten.

Enige achtergrond

Daimler Truck voorziet een aangepaste operationele winst op het niveau van vorig jaar en een groepsomzet tot €57 miljard, tegenover €55,9 miljard vorig jaar. De vraag naar zware vrachtwagens zal naar verwachting afnemen in Noord-Amerika en Europa, zo meldde het bedrijf.

Vrachtwagenfabrikanten hebben aangegeven dat de verkoop dit jaar zal normaliseren omdat de problemen in de toeleveringsketen die het afgelopen jaar de orders en prijzen opdreven, afnemen.

Daimler Truck stelde een dividend van €1,90 per aandeel voor, een stijging ten opzichte van €1,30 vorig jaar. De fabrikant verwacht dit jaar tot 510.000 eenheden te verkopen, vergeleken met iets meer dan 526.000 in 2023.

Daimler Truck streeft ernaar om de marges tegen het midden van dit decennium boven de 10% te brengen, terwijl het geleidelijk zijn assortiment verschuift naar elektrische voertuigen.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.