DoorDash: wil en kan verder groeien buiten VS - de winnaar in de sector - outlay
DoorDash $DASH wil zijn aanwezigheid in het buitenland versterken. Hoewel het al in 28 landen buiten de VS opereert, is het niet dominant in die markten zoals in de VS. Het bedrijf is vooral actief in landen in Europa, Japan en Australië, maar heeft nog een lange weg te gaan om hetzelfde niveau van penetratie te bereiken als in de VS.
Hieronder gaan we in op DoorDash dat we vanaf $56 dollar bullish beoordelen. We zijn op een up gegaan in januari 2023. DoorDash is samen met Uber de enige twee aandelen in de gig-economie die we positief beoordelen. Dit blijkt (naderhand) een juiste keuze te zijn geweest gezien de sterke prestaties van beide aandelen.
De outlay over DoorDash
Vooral in dunbevolkte Europese landen zoals Zweden, Estland, Denemarken en IJsland is DoorDash aanwezig, voornamelijk dankzij de overname van het Finse voedselbezorgbedrijf Wolt Enterprises twee jaar geleden. Er wordt gespeculeerd dat DoorDash geïnteresseerd zou kunnen zijn in de overname van de in het VK gevestigde Deliveroo.
In Europa hebben grote voedselbezorgbedrijven zoals Deliveroo, Delivery Hero en Just Eat moeite om winstgevend te worden, terwijl de vraag naar bezorging is afgenomen na het einde van de pandemie. Desondanks blijft DoorDash investeren in zijn markten, met name in Oost-Europa, om technologie te verbeteren en meer klanten en handelaren aan te trekken.
Naast uitbreiding naar het buitenland richt DoorDash zich ook op niet-restaurantactiviteiten zoals de bezorging van boodschappen, die sneller groeit dan de kernactiviteit van restaurantbezorging.
De recente aankondiging van een partnerschap met Ahold zal bijvoorbeeld bijna 2.000 supermarkten aan de oostkust van de VS op het bezorgplatform van DoorDash brengen, wat de concurrentie met diensten zoals Instacart zal versterken.
Hoewel DoorDash en Uber $UBER al snel zijn in het online boodschappen bezorgen, hebben ze dankzij hun bestaande gebruikersbasis voor restaurantmaaltijden klanten van Instacart weten weg te snoepen.
Het nieuwe partnerschap met Ahold opent de deur naar een nieuwe klantengroep die wellicht gemaksartikelen toevoegt aan een bestelling bij DoorDash, wat een extra omzetbron kan zijn voor bedrijven zoals Ahold.
De groei van DoorDash haar boodschappenbezorging verdubbelde in het derde kwartaal van vorig jaar, waarbij kleinere bestellingen een steeds groter deel uitmaken van de totale online boodschappen-aankopen sinds de pandemie. Dit duidt op een groeiende interesse in last-minute aankopen en gemak, wat de groei van DoorDash's boodschappenbezorging verder kan stimuleren.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.