Navigation

Ebusco: trekt outlook in - gaat het bedrijf het wel redden - update

Ebusco: trekt outlook in - gaat het bedrijf het wel redden - update

Na een kort bericht vanochtend over Ebusco $EBUS, dat haar outlook heeft ingetrokken, hierbij nog even een update. De verlaging van de outlook was voor ons geen verrassing. We hebben vaker geschreven dat Ebusco dat naar onze mening het zelfstandig mogelijk niet kan voortbestaan. We hebben gewezen op de zwakke financiële situatie van het bedrijf, de trage orderinstroom en het productieproces dat niet op orde is.

We denken dat na deze nieuwe verlaging van de outlook de ellende nog niet voorbij is. Dit betekent dat Ebusco slechts een paar kansen heeft om te overleven. De eerste zou bijvoorbeeld een fusie of een overname zijn. De tweede zou bijvoorbeeld zijn als de Nederlandse overheid bereid is om subsidie te verstrekken. Die kans is echter te klein vanwege de Europese wetgeving.

Wat dat betreft doet Ebusco ons steeds meer denken aan het veel grotere DAF, dat in de jaren negentig ook failliet ging, vervolgens voor een grijpstuiver werd verkocht aan het Amerikaanse Paccar en nu één van de meest winstgevende onderdelen van dit Amerikaanse truckbedrijf is.

Terug naar Ebusco, betekenen de huidige ontwikkelingen dat wij wegblijven uit het aandeel. Het is een sympathiek bedrijf, het is een fascinerend bedrijf, maar voor aandeelhouders denken we dat de koers eerder richting nul zal gaan dan dat hij ooit nog zal herstellen. Uiteraard kan dat in de toekomst veranderen, maar voor nu is dat onze visie.

De doelstelling van een omzet van meer dan €325 miljoen en een positieve EBITDA in 2024 is niet langer haalbaar. De overgang naar contract manufacturers heeft geleid tot opstartproblemen en vertraagde productie, wat naar verwachting tot eind 2024 zal aanhouden.

Inefficiënties in de productiefaciliteit in Deurne vertragen de afronding van bussen en beïnvloeden zowel de omzet als de uitvoering van het kostenbesparingsprogramma negatief.

Het kostenbesparingsprogramma kon niet volledig worden uitgevoerd en de besparingen in de eerste helft van 2024 zijn lager dan verwacht. De productie-inefficiënties hebben geleid tot een achterstand in de levering van bussen en vereisen prioriteitstelling om klantorders tijdig af te ronden.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.