Navigation

Duitsland EV's: markt zit totaal vast - groeivertraging - TSLA en anderen

[Later vandaag zal er nog een artikel verschijnen dat gericht is op Fastned $FAST, gebaseerd op de gegevens in dit artikel.]

Het streven van Duitsland om 15 miljoen elektrische voertuigen (EV's) te bereiken, wordt bemoeilijkt door het wegvallen van subsidies. In Duitsland wordt verwacht dat de verkoop dit jaar met 14% zal dalen als reactie op het stopzetten van subsidies door de overheid in december. Het is de eerste daling sinds 2016.

Tot november reden er slechts ongeveer één miljoen volledig elektrische voertuigen op de Duitse wegen, wat overeenkomt met 2% van alle auto's. Zonder verdere subsidies zal het een uitdaging zal zijn om het doel van 2030 te halen.

Bron: VDA Credits: Bloomberg

Na jaren van sterke groei wordt het verkopen van EV's steeds moeilijker. Genereuze overheidsincentives verdwijnen in Europa en minder voertuigen komen in aanmerking voor deze subsidies in de VS. Belangrijke autofabrikanten zoals Audi en Volkswagen verminderen hun ambities op het gebied van elektrische voertuigen.

Reeds eerder over geschreven

We hebben reeds eerder hier aandacht aan besteed. Daarbij zijn we ingegaan op onder meer het feit dat Duitsland haar subsidies zou terug schalen. We zijn ingegaan op een vertraging in de markt in zijn algemeen en onder meer ook op prijsdruk en een veel grotere concurrentie die echter niet heeft geleid tot een opwaartse beweging in de verkopen.

De conclusie is dan ook dat nieuwkomers echt geen kans meer maken. Daarmee bedoelen we de start-ups in de elektrische autosector die zullen waarschijnlijk verder onder druk komen te staan. Ze verkopen te weinig om naar break-even te gaan en daarnaast hebben ze ook nog eens te maken als ze wel willen scoren met hogere marketinguitgaven. Deze groep zal waarschijnlijk het loodje gaan leggen.

Indirect juist gunstig zijn voor Tesla langere termijn

Hoe vreemd het ook klinkt, het kan indirect juist gunstig zijn voor Tesla op de lange termijn. Immers, nog niet zo lang geleden maakte het Chinese BYD bekend dat het Duitsland ziet als één van haar belangrijkste markten. Daar wil het sterk gaan groeien. Nu lijkt het hier toch verder te vertragen waardoor ook BYD een vertraging oploopt.

En Tesla heeft in Duitsland al een redelijke positie, hoewel deze natuurlijk nog steeds klein is, want in november van vorig jaar reden er slechts 1 miljoen volledige elektrische voertuigen op de Duitse wegen. En zonder verdere subsidie zal het ook een uitdaging zijn om het doel van 15 miljoen elektrische voertuigen in 2030 te halen. Dat is niet reëel volgens ons.

Doordat Tesla ook klappen krijgt, maar de anderen meer, zien we dus in Tesla juist een winnaar voor de lange termijn. Daarbij willen we meteen vertellen dat we onlangs na de daling in Tesla na de cijfers weer groter in Tesla zijn gestapt.

Dat houdt overigens geen verband met de korte termijn, want wij zijn al vorig jaar gaan waarschuwen voor slechtere cijfers bij Tesla en andere gespecialiseerde EV-bouwers wat ook reden was om ook eerder de positie in Tesla aanzienlijk te verkleinen.

We verwachten nu ook nog een verdere verzwakking van de markt, maar de recente grotere up in Tesla houdt vooral verband met het feit dat Tesla een aantal technologieën in huis heeft die in de toekomst wel eens een grote toegevoegde waarde kunnen zijn. (Zie het artikel wat we hierover hebben geschreven.)

Terug naar Duitsland

Even terug nu naar Duitsland, met een afname in subsidies en het feit dat daarnaast mensen minder te besteden hebben, betekent dit dus voorlopig dat deze markt er zwak voor ligt.

Daar komen ook nog eens hogere elektriciteitsprijzen bij en juist in het goedkopere segment onder de 25.000 dollar zijn geen goede alternatieven volgens Duitse experts.

Dit betekent dat waarschijnlijk ook Duitsland een nieuw plan gaat maken en extra nieuwe subsidies gaat verlenen. Op de korte termijn zal dit leiden tot nog meer vertraging in de verkoop van EV's, omdat de besluitvorming door allerlei belangen en de enorme bedragen die ermee gemoeid zijn stroperig verlopen. Op dit moment ligt een opzet van een nieuw plan er nog niet eens.

De conclusie

En zo kom je tot de conclusie dat in de autosector, gericht op elektrische voertuigen, en bij gespecialiseerde toeleveranciers waarschijnlijk meer winstentemperingen aankomen.

Zoals eerder verteld denken we dat er slechts een aantal gaat slagen. Waarschijnlijk zijn dit toch de luxe automakers in Duitsland, zoals BMW en Mercedes. Tesla zal ook waarschijnlijk slagen, ondanks de zorgen op de korte termijn, evenals een aantal Chinese merken zoals BYD en heel misschien toch een paar start-ups.

Toyota maakt heel veel kans en uiteindelijk zal waarschijnlijk ook Stellantis zich bij dit rijtje gaan voegen, wat natuurlijk ook op een slimme manier bezig is om onder meer de chips die het nodig heeft in haar auto's en de grondstoffen veilig te stellen via joint ventures, iets wat Tesla ook doet.

Maar voor de rest moeten we ervan uitgaan dat er eerst dus nog een verdere saneringsronde gaat plaatsvinden bij de aandelen in de auto-industrie en het is voorlopig nog niet de meest favoriete sector.

In de sector zitten we wel op een up, op een stijging van BMW, want dat is sowieso een vrij sterk bedrijf met een hoge cashflow. Daarnaast denken we in het luxe segment voor EV's dat het een van de winnaars gaat worden. We zitten daarnaast op een trading buy in Mercedes, wat eigenlijk veel te goedkoop is.

En zoals verteld, voor de iets langere termijn, want op de korte termijn weten we echt niet of de koers nog verder naar beneden gaat, zijn we ook weer groter in Tesla gestapt. Dit juist vanwege technieken die zelfs helemaal buiten de auto-industrie bruikbaar worden. Denk bijvoorbeeld aan haar supercomputer Dojo die vruchten kan gaan afwerpen of de robots die in ontwikkeling zijn.

Voor de overige aandelen zien we geen reden om enthousiast te zijn met de kans dat de meeste start-ups ten onder gaan. Het betreft slechts een selecte groep die kans maakt op succes en kan slagen in een sector die momenteel nog niet onze favoriet is.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.