Navigation

EV's: De oorlog is voorbij voor Europa en de VS voordat de strijd begonnen is - TSLA

EV's: De oorlog is voorbij voor Europa en de VS voordat de strijd begonnen is - TSLA
pro

De oorlog om elektrische voertuigen is voorbij voordat de strijd überhaupt begonnen is. China heeft nu een ongekende capaciteit om meer dan de helft van de wereldwijde automarkt te voorzien, wat doorgaans rond de 90 miljoen auto's per jaar ligt

Al langer geven we aan dat momenteel weinig zien in autoaandelen in het midden en lage segment onder meer vanwege de enorme opkomst van China in de autoproductie.

BMW en Mercedes hebben nog wel kansen, en de VS kan door protectionisme misschien GM en Ford tijd geven. De enige westerse autofabrikant die echt gaat slagen volgens ons is Tesla, terwijl BMW en misschien Mercedes een kans maken in de hogere segmenten. Momenteel zitten we long in Tesla.

Zal China de wereldwijde auto-industrie overnemen

China heeft de capaciteit om zowel traditionele auto's als elektrische voertuigen (EV's) op grote schaal te produceren, wat de wereldmarkt voor auto's ingrijpend zou kunnen veranderen.

Tegen 2025 wordt verwacht dat China jaarlijks ongeveer 25 miljoen EV's kan produceren, terwijl het ook meer dan 40 miljoen traditionele voertuigen per jaar kan maken. Dit geeft China een enorme exportcapaciteit, aangezien de binnenlandse vraag langzaam verschuift naar EV's.

De Chinese auto-industrie heeft zich in de afgelopen jaren drastisch ontwikkeld. In 2020 exporteerde China nog maar 1 miljoen auto’s, maar dit is inmiddels gestegen naar 6 miljoen in 2024, met potentieel voor nog meer groei.

Door sterke staatssteun, goedkope financiering en een efficiënte productiecapaciteit, heeft China zijn positie als wereldleider in de EV-markt gevestigd. Bedrijven zoals BYD en Tesla produceren in China voor zowel de binnenlandse markt als voor export, met steeds minder afhankelijkheid van buitenlandse onderdelen.

De opkomst van China als auto-exporteur heeft belangrijke implicaties voor andere markten, vooral in Europa en Noord-Amerika, waar de afhankelijkheid van Chinese onderdelen kan toenemen.

Dit zou de bestaande industriële structuren kunnen bedreigen, vooral als Europese en Amerikaanse bedrijven gedwongen worden om Chinese onderdelen en batterijen te gebruiken om competitief te blijven.

China’s opkomst is niet alleen het resultaat van markttrends, maar ook van gerichte overheidsinterventie en subsidies die bedrijven als Nio en Tesla in China hebben geholpen te groeien.

Als andere landen besluiten hun markten open te houden voor Chinese EV's, zullen ze waarschijnlijk de strategie van China volgen, die zich richt op binnenlandse productie en goedkope, lokaal geproduceerde onderdelen.

Dit biedt China een aanzienlijk concurrentievoordeel, wat de wereldwijde auto-industrie mogelijk zal hervormen naar een meer gecentraliseerde productie, vergelijkbaar met de elektronica-industrie. De wereld moet zich voorber

De meeste auto-aandelen in Europa en de VS zijn "doomed" als er niet snel iets gaat veranderen. Dat gaat ook enorme gevolgen hebben voor de toeleveranciers. Wij blijven dan ook weg voor nu uit deze sector.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.