Trump overweegt drastische hervormingen in EV-beleid en invoertarieven - aandelen
Volgens berichten plant het transitieteam van Trump ingrijpende wijzigingen om de steun voor elektrische voertuigen (EV's) drastisch te verminderen en de invoer van auto’s en gerelateerde materialen uit China verder te beperken.
Dit omvat het opleggen van wereldwijde tarieven op alle batterijmaterialen, met als doel de Amerikaanse productie te stimuleren en middelen te heroriënteren naar nationale defensie.
De plannen, zoals voorgesteld in een transitiedocument, wijzen ook op het terugdraaien van emissienormen naar het niveau van 2019 en het blokkeren van Californië’s strengere regelgeving.
Implicaties voor Tesla
Ironisch genoeg zou het nieuwe beleid gunstig kunnen zijn voor Tesla. Tesla's voorsprong op het gebied van technologie, productiecapaciteit en eigen batterijontwikkeling stelt het bedrijf in staat om zich beter aan te passen aan verhoogde kosten en lokale productie-eisen dan concurrenten.
Terwijl kleinere spelers zoals Rivian en Lucid onder druk komen te staan door het verlies van subsidies en hogere importkosten, kan Tesla zijn dominante positie in de Amerikaanse EV-markt verder versterken.
Kansen voor QuantumScape en batterijproducenten
Batterijbedrijven zoals QuantumScape $QS, die zich richten op binnenlandse productie van geavanceerde batterijtechnologie, kunnen profiteren van de nadruk op Amerikaanse zelfvoorziening.
Het plan om export van Amerikaanse EV-batterijen te ondersteunen via de Export-Import Bank kan extra groeimogelijkheden creëren voor deze bedrijven. Het aandeel staat rond een low en is zeer risicovol. Toch gaan we eens kijken of hier een kans ligt.
Vooruitgang voor traditionele autofabrikanten
Het terugdraaien van emissienormen naar 2019-niveau biedt traditionele autofabrikanten zoals Ford en Stellantis ruimte om langer vast te houden aan verbrandingsmotoren.
Dit verlaagt hun investeringsdruk richting volledige elektrificatie, waardoor zij op korte termijn kosten kunnen besparen en marges kunnen verbeteren. Wij doen overigens niks met deze aandelen.
Verschuivingen in grondstoffenmarkten
Producenten van kritieke mineralen in de VS, zoals Albemarle (lithium) en andere binnenlandse mijnbouwbedrijven, kunnen profiteren van de focus op Amerikaanse zelfvoorziening.
De tarieven op Chinese grondstoffen kunnen echter de kosten verhogen voor batterijfabrikanten die nog afhankelijk zijn van buitenlandse toeleveringsketens.
De voorstellen omvatten
- Wereldwijde tarieven op EV-ketenimporten, inclusief batterijen, kritieke mineralen en laadinfrastructuurcomponenten. Section 232-tarieven zouden worden toegepast op basis van nationale veiligheidsoverwegingen.
- Schrappen van milieubeoordelingen om federale EV-infrastructuurprojecten, zoals batterijrecycling en laadinfrastructuur, te versnellen.
- Exportrestricties op EV-batterijtechnologie richting geopolitieke tegenstanders.
- Steun voor export van Amerikaanse EV-batterijen via de Export-Import Bank van de VS.
- Beëindigen van EV-aankopen door federale instanties, die onder het Biden-beleid verplicht zijn om tegen 2027 alleen nog zero-emissie voertuigen te kopen.
- Stopzetten van elektrische militaire voertuigenprogramma's binnen het ministerie van Defensie.
Conclusie
Hoewel de voorgestelde maatregelen op het eerste gezicht negatief lijken voor de EV-sector, kan Tesla dankzij zijn voorsprong in technologie en lokale productiecapaciteit juist profiteren en zijn dominante positie in de Amerikaanse markt verder versterken.
Bedrijven zoals QuantumScape en binnenlandse producenten van batterijmaterialen kunnen eveneens voordeel halen uit de nadruk op Amerikaanse productie.
Daarentegen zullen kleinere EV-producenten zoals Rivian en Lucid, evenals toeleveranciers die afhankelijk zijn van Chinese materialen, geconfronteerd worden met hogere kosten en afnemende steun.
Traditionele autofabrikanten krijgen door soepelere emissienormen tijdelijk ademruimte.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.