Navigation

HelloFresh: zwakke cijfers - Just Eat

HelloFresh $HFG toonde zwakke cijfers. Het klantenaantal daalde, wat een negatief signaal is. We zien het als een kanshebber in de sector, maar haasten ons niet om in te stappen.

Zeker niet na deze cijfers, die net als bij anderen aantonen dat de zaken alleen draaiende worden gehouden door kostenbesparingen en niet door betere marges. Dat vormt ook het probleem voor deze bedrijven.

De cijfers kunnen ook een negatief effect hebben op Just Eat $TKWY.  Ook daar doen we niks mee.

Enige cijfers van HelloFresh

HelloFresh zag de vraag in het laatste kwartaal sterk afnemen door wereldwijde consumentenmalaise. Ondanks lagere kosten en uitgestelde marketinguitgaven steeg de operationele winst.

Het aantal actieve klanten daalde met bijna negen procent naar 7,3 miljoen en het aantal bestellingen met zeven procent tot 30 miljoen.

De gecorrigeerde EBITDA steeg met bijna een derde tot bijna 192 miljoen euro. De omzet daalde licht tot 1,92 miljard euro, maar zonder wisselkoerseffecten bleef de situatie stabiel.

HelloFresh bevestigde aangepaste jaardoelen en voorziet een omzetstijging van twee tot acht procent in 2023, met een EBITDA van 470 tot 540 miljoen euro. CEO Richter hoopt vooral op een groeiversnelling in de tweede helft van het jaar dankzij grotere productiecapaciteiten.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.