NIO rapporteert verlies en waarschuwt voor zwakke start 2025 - Niet onverwacht

De Chinese fabrikant van elektrische auto’s NIO $NIO heeft vrijdag zwakke kwartaalvooruitzichten afgegeven en beleggers daarmee opnieuw teleurgesteld. Hoewel de omzet in het vierde kwartaal met ruim 15% steeg naar 19,7 miljard Chinese yuan, en het verlies afnam van -2,81 naar -2,14 yuan per aandeel, blijven de zorgen overheersen.
Visie op het aandeel

We zien NIO op dit moment als een "lost case." Ondanks dat de marges verbeteren en de verkopen in 2024 een record bereikten, laat het bedrijf structureel zien dat het niet in staat is om winstgevend te opereren.
De tegenvallende vooruitzichten voor het eerste kwartaal van 2025 bevestigen dat de zwakte diep zit. De verwachte daling in leveringen ten opzichte van het vorige kwartaal is groot en roept vragen op over de daadwerkelijke vraag naar de voertuigen.
We hebben nog nooit iets gedaan met dit aandeel en dat was achteraf bezien terecht. De daling die we destijds verwachtten, heeft zich inderdaad voltrokken. De koers staat onder druk en ondanks de optimistische woorden van het management over nieuwe merken en technologische vooruitgang, blijft de realiteit dat NIO het moeilijk heeft om duurzame groei en winstgevendheid te combineren.
We blijven dan ook voorlopig weg van dit aandeel. De marges zijn nog altijd smal, de verliezen zijn structureel en de groeivooruitzichten blijven onzeker. Onze visie is negatief.
Meer cijfers
De brutomarge verbeterde licht van 10,9% naar 11,7%, wat deels te danken is aan hogere marges op voertuigen (13,1% versus 11,9% vorig jaar). Ook het aantal afleveringen nam toe naar 72.700 auto’s, vergeleken met 50.100 een jaar eerder.
Toch stelt vooral de vooruitblik voor het eerste kwartaal van 2025 teleur. NIO verwacht slechts 41.000 tot 43.000 voertuigen af te leveren, ruim onder de analistenverwachting van 65.100. Ook de verwachte omzet van 12,4 tot 12,9 miljard yuan valt tegen ten opzichte van de verwachte 17,8 miljard yuan.
Topman William Bin Li benadrukte dat NIO in 2024 een record leveringsvolume van 221.970 voertuigen behaalde en marktleider bleef in het premiumsegment boven 300.000 yuan. Hij wijst erop dat het bedrijf in 2025 een nieuwe productcyclus ingaat, met meer nadruk op technologie en internationale expansie via het nieuwe merk Firefly.
Toch blijven de markten sceptisch over het vermogen van NIO om daadwerkelijk door te breken buiten China en winstgevend te worden.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.