Navigation

Batterijen: Northvolt kan niet winnen van de Chinezen - BMW en meer - implicaties

Batterijen: Northvolt kan niet winnen van de Chinezen - BMW en meer - implicaties

De recente uitdagingen van Northvolt, ooit gezien als Europa's grootste hoop op een zelfstandige batterijindustrie, roepen serieuze zorgen op over de toekomst van Europa op het gebied van batterijen voor elektrische voertuigen. Bovendien zou een geplande beursgang kunnen worden uitgesteld.

Het Zweedse bedrijf heeft aangekondigd dat het belangrijke productielijnen zal schrappen en zich zal concentreren op batterijcellen, waarbij een groot deel van zijn oorspronkelijke ambities wordt losgelaten.

Samenvatting

Northvolt, mede opgericht door voormalig Tesla-directeur Peter Carlsson, besloot deze week zijn productie van kathode-actief materiaal (CAM) stop te zetten en een geplande fabriek in Zweden te annuleren.

Dit besluit volgde op verschillende problemen, waaronder productieachterstanden en het verlies van een groot BMW-contract ter waarde van $2 miljard. Naast BMW annuleerde ook vrachtwagenfabrikant Scania orders wegens de vertraagde levering van batterijen.

Northvolt kampt al langer met uitdagingen bij het opschalen van de productie van batterijen van hoge kwaliteit en kan moeilijk concurreren met Chinese bedrijven zoals CATL en BYD, die de wereldmarkt domineren.

Vragen over Europese autonomie batterijen

Door te stoppen met de productie van CAM, een cruciale batterijcomponent, moet Northvolt deze materialen nu van Chinese en Zuid-Koreaanse leveranciers importeren.

Dit roept vragen op over Europa's strategische autonomie in de productie van batterijen, vooral gezien de afhankelijkheid van China in de groene technologie-industrie.

Hoewel Northvolt nog steeds aanzienlijke investeringen heeft en voorop loopt ten opzichte van sommige Europese concurrenten, is de toekomst van zijn grootschalige fabrieken, waaronder die in Duitsland en Canada, onzeker geworden.

Implicaties en gevolgen

De problemen bij Northvolt tonen aan dat Europa nog steeds kwetsbaar is voor Chinese dominantie in de batterijsector. Het schrappen van belangrijke productielijnen ondermijnt Europa's doel om onafhankelijk te worden van Aziatische leveranciers.

Als Northvolt er niet in slaagt zijn productieproblemen op te lossen, kan dit een grote klap zijn voor Europa's groene ambities en voor de Europese autofabrikanten, die afhankelijk zijn van een stabiele batterijvoorziening.

De financiële en strategische heroriëntatie van het bedrijf kan ook invloed hebben op toekomstige investeringen en innovaties binnen de Europese batterij-industrie.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.