Tesla: abominabele cijfers leveringen - visie op het aandeel
Update na headlines
Het aantal leveringen van Tesla $TSLA in het eerste kwartaal van 2024 bedroegen 386.810, terwijl de totale productie voor dezelfde periode 433.371 was. Dit viel aanzienlijk lager uit dan de verwachtingen van Wall Street, die rekenden op 450.000 leveringen.
Het is een reden om nog steeds niks met het aandeel te doen. Het "buy the dip" scenario doen we niet aan mee nu deze "magische 2 woorden" even niet meer werken.
Tesla maakt geen aparte verkoopcijfers bekend per model, maar meldde wel dat het 412.376 auto's van het Model 3/Y produceerde en 369.783 afleverde. Daarnaast produceerde het 20.995 van zijn andere modellen en leverde het 17.027 daarvan af.
In dezelfde periode vorig jaar meldde de elektrische autofabrikant 422.875 leveringen en een productie van 440.808 voertuigen. In het vierde kwartaal van 2023 rapporteerde Tesla 484.507 leveringen en een productie van 494.989 voertuigen.
De excuses van Tesla
Aanvallen van Houthi-milities op schepen in de Rode Zee verstoorde de componentenvoorziening van Tesla en legden tijdelijk de productie stil bij de fabriek in Duitsland in januari. In maart staken milieuactivisten infrastructuur in de buurt van dezelfde fabriek in brand, waardoor Tesla niet voldoende operationele kracht had en opnieuw de productie moest pauzeren.
Concurrentie China
In China kreeg Tesla te maken met een golf van concurrentie van binnenlandse EV-fabrikanten, waaronder BYD en nieuwkomers zoals Xiaomi. Na trage verkoopcijfers voor zijn in China gemaakte auto's in januari en februari, verminderde Tesla de productie van zijn Model 3 en Model Y in zijn Shanghai-fabriek en verkortte het de werkschema's van medewerkers van 6,5 dagen per week naar 5 dagen.
Het aandeel Tesla; blijven wachten
De cijfers van Tesla zijn ronduit zwak te noemen. Het geeft een aantal excuses aan, zoals problemen in de supply chain. Maar dan nog kan geconstateerd worden dat deze cijfers inderdaad aangeven dat het niet alleen slechter gaat met de algemene verkopen van elektrische voertuigen, maar vooral ook met Tesla. Er is een steeds grotere concurrentie van opkomende Chinese merken. Daarnaast geldt in China zelf dat de Chinezen hun eigen merken voorttrekken.
Hoewel de data nog zwakker is dan verwacht, is het voor ons geen grote verrassing. We hielden al rekening met veel tegenslagen in de EV-sector over het algemeen en ook bij Tesla.
Op de korte termijn is het niet duidelijk hoeveel de koers nog gaat dalen, maar dat deze verder zou kunnen dalen achten we reëel. We zitten momenteel dan ook langs de zijlijn en hopen zelfs dat de koers nog een flinke dump gaat maken.
Op de lange termijn denken we namelijk dat Tesla een winnaar gaat worden. Dit heeft voor een gedeelte te maken met haar elektrische voertuigen, maar vooral met haar Dojo computer en haar Humanoid Robots die in de toekomst een hele grote bijdrage kunnen gaan leveren. Tesla loopt met Humanoid Robots ver vooruit en dit kan een nieuwe groeitrend gaan worden (zie ook eerdere artikelen).
Resumerend
Al met al zijn de cijfers nog zwakker dan verwacht en blijven wij nu langs de zijlijn staan en hopen zelfs een beetje dat de koers flink gaat dalen. Dan kunnen we instappen voor de lange termijn op haar Dojo computer en haar Humanoid Robots.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.