Herhaling: Tesla: tweede blik cijfers - heeft het aandeel toekomst
[Dit bericht is op woensdag in de feed geplaatst en wordt nu onbewerkt herhaald.]
Bij deze een tweede blik op de cijfers van Tesla $TSLA nadat we eerder vandaag een instant view hebben gebracht. Nu een bijgewerkte visie op het aandeel en de toekomst. Verderop in het artikel is een samenvatting te vinden van de Quarterly Update Deck door Tesla zelf samengesteld.
Implicaties van de cijfers en het aandeel
De cijfers van Tesla vallen ronduit tegen, net zoals de korte termijn outlook. Waarschijnlijk valt er voorlopig geen verbetering te verwachten met betrekking tot de verkoop van hun elektrische voertuigen.
Daar komt nog bij dat, mocht Trump de verkiezingen winnen, de kans groot is dat de subsidies op elektrische voertuigen in Amerika verder worden teruggeschroefd.
Het marktaandeel van Tesla in Amerika is inmiddels gedaald tot onder de 50%. Als de Democraten winnen, zou dat een voordeel kunnen opleveren voor Elon Musk, maar hij heeft zich niet populair gemaakt door openlijk Trump te steunen.
In China is de situatie niet veel beter, hoewel Tesla's voertuigen nu wel door overheidsfunctionarissen mogen worden gebruikt, wat een duidelijk pluspunt is. Maar de concurrentie in China is moordend.
In Europa heeft Tesla ook te maken met een afname van subsidieregelingen en kritischere consumenten als het gaat om de aankoop van elektrische auto's.
Ook blijkt de toeleveringsketen nog steeds niet op orde te zijn, wat een negatieve factor kan zijn. Dit betekent dat we voorlopig geen verbetering verwachten en misschien zelfs een verdere verslechtering van de totale markt voor elektrische voertuigen en voor Tesla.
Waarom zijn we dan toch positief over de toekomst
Onlangs hebben we aandelen gekocht. De reden hiervoor heeft niets meer te maken met de elektrische voertuigen. We gaan ervan uit dat deze sector voor Tesla minder belangrijk gaat worden.
Het gaat vooral om hun Optimus humanoid robots, die vanaf 2025 binnen het Tesla-bedrijf zelf taken kunnen uitvoeren. Dit kan kostbesparingen opleveren. Elon Musk heeft aangegeven dat Optimus vanaf 2026 commercieel beschikbaar zal zijn voor andere bedrijven, wat een enorme markt kan worden. Niet alleen de verkoop van de robots zelf, maar ook de software-upgrades bieden potentieel.
Eén van de redenen waarom we ook denken dat Tesla zelf werkt aan een plan om minder afhankelijk te worden van elektrische voertuigen en veel meer gaat inzetten op humanoïde robots, komt doordat het bedrijf zelf aangeeft dat hun winstgevendheid nog steeds aanzienlijk wordt ondersteund door inkomsten uit regelgevende kredieten, wat op de lange termijn mogelijk niet houdbaar is als andere OEM's aan emissie-eisen voldoen.
Al vaker hebben we het er over gehad dat de nieuwe evolutie robots gaat worden en dan ook humanoïde robots. Dit kan na AI wel eens een totale nieuwe revolutie gaan veroorzaken.
Dit is allemaal nog ver weg en zal voorlopig geen effect hebben op het resultaat. Maar voor de lange termijn kan dit, als Tesla slaagt in deze markt, letterlijk een biljoenenmarkt zijn.
In oktober zal, volgens Elon Musk, ook meer nieuws bekend worden over de Robotaxi. Daarbij speelt regelgeving ook een grote rol wat voorlopig tot tegenvallers kan leiden. We denken zelf dat de Robotaxi nog wel even op zich laat wachten. Echter, mocht dat slagen, dan betekent het dat Tesla inderdaad helemaal "on top of the world" zit.
Terug naar de elektrische voertuigenmarkt. We denken dat Tesla een dominant merk blijft, maar de dominantie neemt af en Tesla zal waarschijnlijk meer moeten investeren in nieuwe modellen. Dit zal waarschijnlijk gebeuren, maar gaat ook ten koste van het resultaat. Terwijl Tesla dit waarschijnlijk moet doen om bij te blijven, blijven er andere pluspunten aanwezig, zoals hun superieure oplaadpalen die in Amerika de standaard zijn geworden, ook voor andere automerken.
We moeten echter voorlopig uitgaan van tegenvallende resultaten bij Tesla. Toen we recentelijk aandelen hebben gekocht, hebben we ook aangegeven dat we niet weten waar de bodem van het aandeel ligt. We wilden alvast een eerste tranche aanschaffen omdat we verwachten dat op de lange duur het aandeel Tesla, en dan praat je over jaren, vele malen meer waard gaat worden als de Robotaxi of de Optimus humanoid robot slaagt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de supercomputer Dojo. Als één van 3 drie slaagt, zal dat voldoende zijn om de koers van Tesla sterk te laten stijgen.
We hebben onlangs dus de eerste tranche gekocht en hebben aangegeven dat als de koers verder daalt, we mogelijk bijkopen. Daar kijken we nu naar, hoewel we nog wachten om te zien waar de bodem van het aandeel komt te liggen.
Al met al moeten we rekening houden met korte termijn zwakte, maar dat hadden we ook verwacht. De lange termijn vooruitzichten zijn sterk en eigenlijk "hopen" we een beetje op een verdere dip om nogmaals extra te kunnen accumuleren.
Quarterly Update Deck
Dit is de Quarterly Update Deck van Tesla. Deze is hier te vinden waarbij wij deze update van Tesla hebben geordend in segmenten zoals zwakte & kracht en meer.
Sterke Punten
- Recordinkomsten behaald in Q2 2024, ondanks een uitdagende bedrijfsomgeving, wat wijst op sterke vraag en effectieve operaties.
- Groei in energieopslag met een record van 9,4 GWh aan installaties, wat aanzienlijk bijdroeg aan de groei van inkomsten en brutowinst voor dit segment.
- Sterke financiële gezondheid met een stijging van $3,9 miljard in kas- en investeringspositie, resulterend in een totaal van $30,7 miljard.
- Vooruitgang in AI-initiatieven, inclusief prijsverlagingen voor FSD (Supervised) [Full Self-Driving] in Noord-Amerika en succesvolle gratis proefversies, wat een basis legt voor toekomstige inkomsten uit FSD.
- Doorlopende inspanningen om kosten te verlagen, inclusief de kostprijs per voertuig (COGS), wat de winstmarges verbetert.
- Succesvolle introductie en opschaling van nieuwe modellen zoals de Cybertruck en verbeteringen in de productie van 4680-batterijcellen.
- Toegenomen wereldwijde leveringen en marktdoorbraken, inclusief nieuwe leveringen in markten zoals het VK, Qatar, Israël en Taiwan.
- Tesla verhoogde de leveringen in verschillende markten die worden bediend door Gigafactory Shanghai in Q2 2024, waaronder Zuid-Korea. Ondanks dat de automarkt in China tot de meest concurrerende ter wereld behoort, gelooft Tesla dat hun kostenstructuur en focus op kernfunctionaliteit die waarde voor klanten creëert – inclusief autonomie – hen goed positioneert voor de lange termijn.
Zwakke Punten
- Aanzienlijke toename in operationele uitgaven, voornamelijk gedreven door AI-projecten en herstructureringskosten, wat de operationele winst beïnvloedde.
- Daling in de leveringen van S3XY-voertuigen en de gemiddelde verkoopprijs (ASP) als gevolg van prijsstrategieën en productmix, wat de inkomsten negatief beïnvloedde.
- Sequentiële daling in productie, vooral voor Model 3/Y, hoewel een herstel wordt verwacht in de volgende kwartalen.
- Winstgevendheid wordt nog steeds aanzienlijk ondersteund door inkomsten uit regelgevende kredieten, wat op de lange termijn mogelijk niet houdbaar is als andere OEM's aan emissie-eisen voldoen.
Kansen
- Vooruitgang in FSD-technologie en toekomstige autonome rijoplossingen, inclusief Robotaxi-implementatie, bieden aanzienlijke groeimogelijkheden en nieuwe inkomstenstromen.
- De voortdurende groei van de business unit Energieopwekking en Opslag, met recordinstallaties en nieuwe productintroducties zoals de Powerwall 3, biedt aanzienlijke kansen voor inkomsten- en winstgroei.
- Plannen voor nieuwe, betaalbare voertuigmodellen die in 2025 in productie gaan, gebruikmakend van aspecten van zowel de volgende generatie als huidige platforms, bieden kansen om een breder marktaandeel te veroveren.
- De toenemende aanwezigheid in wereldwijde markten, met name in concurrerende regio's zoals China en Europa, biedt mogelijkheden voor verdere marktdoorbraak en groei.
Bedreigingen
- Economische factoren zoals hoge rentetarieven, wisselkoersschommelingen en bredere marktomstandigheden kunnen de vraag en operationele kosten beïnvloeden.
- Vertragingen in regelgevende goedkeuring voor nieuwe technologieën zoals autonoom rijden en potentiële problemen met de levering van lithium-ioncellen kunnen de groei belemmeren.
- Intense concurrentie in de EV- en energiemarkten, vooral van gevestigde automerken en nieuwe toetreders, vormt een bedreiging voor het marktaandeel en de winstgevendheid.
- Risico’s met betrekking tot het opschalen van productiecapaciteit, het handhaven van efficiëntie in de toeleveringsketen en het waarborgen van productkwaliteit en prestaties kunnen de operationele effectiviteit en merkreputatie beïnvloeden.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.