Navigation

Tesla: sterke toewijding aan kwaliteit en laadinfrastructuur - inladen - actie

Tesla: sterke toewijding aan kwaliteit en laadinfrastructuur - inladen - actie

Tesla heeft recentelijk financiële resultaten bekendgemaakt die getuigen van hun inzet voor productkwaliteit en de uitbreiding van laadinfrastructuur. Hoewel de markt teleurgesteld was en ook wel terecht. Zoals we eerder hebben geschreven willen we benadrukken dat we erkennen dat de cijfers momenteel niet sterk zijn voor het jaar 2024.

We zien echter een lange termijn beeld voor Tesla die juist sterk is. In vergelijking met minder sterke elektrische voertuigfabrikanten lijkt Tesla als winnaar uit de bus te komen.

Vergroting in het aandeel

We hebben besloten om ons belang (die nu dus heel klein is) in Tesla te vergroten. Onze motivatie draait niet zozeer om de financiële cijfers, omdat we die nu wel kennen. Het draait vooral om de technologische investeringen waar we een duidelijk geloof in hebben. In dit artikel noemen we slechts een paar voorbeelden die we erg belangrijk vinden en maar een "beetje" cijfers.

Allereerst kijken we even naar de prijsge dreven actie van het aandeel Tesla. Die heeft een ruime range met een zwevende steun tussen de 190 en 160 dollar. Uiteraard zonder garanties.

Wanneer de koers toch verder corrigeert, overwegen we nogmaals aankopen te doen naast de actie van vandaag. Op dit moment weten we niet of de koers meteen naar boven gaat. Echter, mede ondersteund door een lagere rente en de wil van veel beleggers om een hogere koers winst verhouding daardoor te betalen voor aandelen zoals Tesla, sluiten we een koers boven de 400 dollar in 1 tot 2 jaar niet uit.

Hoewel we eerder waarschuwden voor mogelijke zwakte en een daling in de aandelenkoers, zien we de recente neergang juist als een kans om meer Tesla-aandelen te verwerven. We hadden ons voorbereid op mogelijke zwakte in de cijfers, en de recente daling biedt nu dus een gelegenheid om onze positie te versterken.

Het 10-K jaarverslag: de CAPEX

De recente cijfers zijn al besproken en terug te vinden op onze website. Tesla publiceerde ook haar 10-K jaarverslag op maandag. Volgens dit verslag verwacht Tesla $10 miljard uit te geven aan kapitaaluitgaven (CAPEX) in 2024.

Het bedrijf voorziet dat de CAPEX tussen $8 miljard en $10 miljard zal liggen voor elk van de komende twee fiscale jaren. Hoewel dit iets lager is dan voorgaande jaren, is het nog steeds aanzienlijk hoger dan wat velen hadden verwacht.

Deze kapitaalinvestering vertegenwoordigt ongeveer 8,9% van de verwachte omzet van Tesla in 2024, slechts licht gedaald van de 9,2% in 2023. Deze toewijzing benadrukt Tesla's toewijding aan voortdurende groei en innovatie.

Tesla beschikt momenteel over een aanzienlijke kaspositie van meer dan $29 miljard. Ondanks de recente cijfers is deze positie zelfs toegenomen. Deze sterke financiële positie biedt Tesla de mogelijkheid om te investeren en te groeien, wat de lange termijnvooruitzichten van het bedrijf onderstreept.

Waardevolle garantie reparaties

Opmerkelijk is dat Tesla gemiddeld slechts $250 per auto uitgeeft aan garantie-reparaties. Dit betekent dat deze kosten goed beheerst worden.

Deze cijfers, onthuld in het 10-Q rapport, benadrukken Tesla's inzet voor klanttevredenheid en productkwaliteit. Wat nog opvallender is, is dat deze garantie-uitgaven onaangetast bleven ondanks recalls, wat getuigt van Tesla's veerkracht in het beheer van reparatiekosten.

De kosten voor garantie-reparaties zijn wel aanzienlijk gestegen van $800 miljoen in 2022 naar $1,2 miljard in 2023. En daar zit misschien juist wel de verwarring, want dit is op zich een flinke stijging.

Deze groei is toe te schrijven aan het toenemende aantal verkochte auto's gedurende deze periode. Ondanks deze stijging bleven de kosten per auto onder de vijfjarige garantie stabiel op $250. Dus dat is een plus als je verder kijkt dan alleen de headlines.

Tesla Supercharger: gekozen als beste van Europa

In het domein van laadinfrastructuur heeft het Tesla Supercharger-netwerk de hoogste waardering gekregen in Europa. Chargemap, een benchmark-app voor elektrische voertuigen, heeft rankings samengesteld op basis van gebruikerservaringen. Tesla's Supercharger-netwerk behaalde de eerste plaats voor algehele laadervaring, betrouwbaarheid van de infrastructuur en waar voor je geld.

Chargers kunnen de doorlag gaan geven

Met wereldwijd bijna 6.000 stations en een kleine 55.000 connectoren blijft het Supercharger-netwerk wereldwijd domineren. Ook blijft dit netwerk groeien en speelt het een cruciale rol in vele landen.

Tesla heeft snel erkend dat om elektrisch rijden te laten doordringen, voldoende oplaadstations van levensbelang zijn. Er zijn er nog steeds te weinig, maar Tesla heeft hier aanzienlijkeeen voorsprong.

Tevens heeft het de financiële middelen en contacten om haar oplaadnetwerk wereldwijd verder te laten groeien.

Daar komt bij dat de oplaadpunten van Tesla ook steeds meer compatibel worden met andere merken. Zo kan Tesla uitgroeien tot een wereldwijde standaard.

Tesla's volgende generatie: Unboxed Process

Blikkend op de toekomst bereidt Tesla zich voor op de lancering van hun volgende generatie voertuig in 2025. Het bedrijf heeft een baanbrekend productieproces onthuld, het Unboxed Process.

Hoewel details nog schaars zijn, onderstreept deze innovatie de voortdurende inspanningen van Tesla om de grenzen van elektrische voertuigtechnologie te verleggen.

De supercomputer Dojo

Tesla Dojo is een supercomputer ontworpen en gebouwd door Tesla. Deze is bedoeld voor het verwerken en herkennen van video's voor computer vision. In eerste instantie zal het gebruikt worden om machine learning-modellen van Tesla te trainen.

Op deze manier zal de geavanceerde bestuurdersassistentie van het Full Self-Driving (FSD) systeem verbeteren. En zoals de laatste tijd wel blijkt, is de stap naar volledig zelfrijdende auto's nog steeds een uitdaging. Ook hier ligt Tesla ver voor.

De Dojo zal waarschijnlijk in de toekomst veel breder inzetbaar kunnen zijn. Dat zou inhouden dat het bedrijf andere manieren zal vinden om geld te verdienen aan deze supercomputer.

Wat dat betreft zijn wij zelf heel benieuwd of Tesla op een gegeven moment ook volop gaat inzetten op robots. Dat is een markt die enorm gaat groeien tot miljarden dollars.

Het primaire, naamloze cluster heeft bijna 8.000 Nvidia A100 grafische verwerkingseenheden (GPU's). Ook heeft Elon Musk aangekondigd dat er naast NVIDIA ook gewerkt gaat worden met chips van AMD.

Wat uiteindelijk de echte geldelijke winst van deze Dojo gaat worden is gissen, maar het is redelijk om te veronderstellen dat dit in de toekomst in de miljarden gaat lopen.

Op dit punt erkende Elon Musk al in een heel vroeg stadium dat kunstmatige intelligentie, zelfrijdende voertuigen, robotica en eigenlijk het verzamelen van data en informatie de toekomst heeft.

Resumerend

Kortom, de recente financiële en infrastructurele updates van Tesla weerspiegelen een bedrijf dat klaar is voor voortdurend succes. Het jaar 2024 is een overgangsjaar.

Zowel in het verbeteren van de kwaliteit van hun voertuigen als in het uitbreiden van hun laadnetwerk om te voldoen aan de groeiende vraag van elektrische voertuigeigenaren over de hele wereld loopt Tesla nog steeds voorop.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.