Navigation

Uber: Van taxidienst tot onmisbare mobiliteitspartner in een autonome toekomst

Uber: Van taxidienst tot onmisbare mobiliteitspartner in een autonome toekomst

Uber $UBER is allang niet meer slechts een taxidienst: de naam is verworden tot een begrip, een werkwoord zelfs. Mensen zeggen nu vaak: “Ik pak een Uber”, ook als ze in werkelijkheid een rit via een andere aanbieder bestellen.

Het aandeel Uber is onlangs fors gecorrigeerd. We zitten trouwens op een up (zie ook de database). Misschien dat er om bepaalde redenen zoals de angst voor concurrentie van zelfrijdende auto's nog wel een verdere daling zullen zien.

Echter, de lange termijnvooruitzichten blijven zeer sterk. Dat maakt de kans groot dat we op de korte termijn deze unieke speler gaan opnemen in de Free Ride Portfolio. Als we dat doen, zullen we dit melden.

Het platform is uitgegroeid tot dé plek waar consumentenvraag en vervoeraanbod samenkomen. Deze marktpositie zou wel eens cruciaal kunnen zijn nu de volgende grote transitie in de mobiliteitssector voor de deur staat: de overstap naar autonoom rijden.

Autonomie als de nieuwe revolutie

De ontwikkeling naar autonoom vervoer vertoont parallellen met de digitale revolutie rond het internet en e-commerce. Waar destijds werd gezocht naar hét internetbedrijf van de toekomst, kwam uiteindelijk een partij als Google als grote winnaar naar voren. Zij werden de ultieme “vraagaggregator”: iedereen start zijn online zoektocht via Google.

In de wereld van mobiliteit lijkt Uber een vergelijkbare rol te vervullen. Of consumenten straks in een Tesla-robotaxi of een andere autonome auto stappen, doet er minder toe: zij beginnen hun zoektocht naar een rit doorgaans bij Uber.

Tesl­a’s rol: data en autonomie boven een eigen vloot

Als Tesla zou proberen om direct met Uber te concurreren, zou dat zeer kostbaar zijn. Het bedrijf zou flink moeten investeren in een eigen vloot, een app en de complexe balans tussen vraag en aanbod. Maar waarom zou Elon Musk dat doen, terwijl zijn hoofddoel ligt bij de ontwikkeling van autonome systemen?

De auto’s zijn voor Tesla in feite rijdende datasensoren die hun AI-modellen voeden, waaronder de humanoïde robot Optimus, die volgens Musk zelfs een grotere marktpotentie heeft dan het autobedrijf zelf.

Een logischer scenario is dat Tesla zijn robotaxi’s aanbiedt aan kleine, zelfstandige exploitanten die vervolgens hun vloot via het Uber-platform uitbaten. Zo profiteert Tesla van de verkoop van Full Self-Driving-software, de integratie met Uber en de constante stroom aan data. Tegelijkertijd voorkomt het bedrijf de enorme investering in een eigen ridesharing-infrastructuur.

Uber’s voorsprong: het belang van merkbekendheid

Het is niet eenvoudig om consumenten uit hun vertrouwde gedragspatronen te halen. Kijk maar naar Microsoft Bing: zelfs met de komst van innovatieve toepassingen als ChatGPT blijft Google de standaardzoekmachine.

Uber geniet een vergelijkbaar voordeel. Het merk is zó ingebed in het dagelijkse leven van stedelingen dat gebruikers niet zomaar zullen overstappen naar een onbekend alternatief, zelfs niet als Tesla of een andere partij dat probeert.

Daarnaast vormen chauffeurs momenteel één van de grootste kostenposten voor Uber. Naarmate autonome voertuigen hun intrede doen, zullen deze kosten dalen, waardoor de marges voor Uber stijgen en de prijzen voor consumenten lager kunnen. Het resultaat is een win-winsituatie: meer rendement voor Uber en voordeligere ritten voor de klant.

Mobiliteit op afroep wordt goedkoper en toegankelijker

Stel je voor: over 20 jaar zijn de meeste voertuigen autonoom. Op dat moment is het wellicht goedkoper om een rit bij Uber te bestellen dan om zelf een auto te bezitten.

In drukke steden zou een autonome Tesla gemakkelijk meerdere passagiers kunnen oppikken en voor een fractie van de huidige kosten naar hun bestemming brengen. Dat scenario heeft volgens sommige schattingen meer dan 50% kans om werkelijkheid te worden.

Het aandeel: sterke financiële basis en groeikansen

Voor beleggers oogt Uber momenteel als een interessante kans, ondanks dat het voor de zeer korte termijn niet duidelijk is hoe diep de huidige correctie zal worden.

Het bedrijf wordt gewaardeerd op ongeveer 20 keer de vrije kasstroom, terwijl die kasstroom jaarlijks met meer dan 20% groeit. Dit duidt op sterke onderliggende prestaties en een solide financiële basis.

Recente onrust over de verkoop van Uber’s divisie voor zelfrijdende voertuigen lijkt bovendien onterecht. Hoewel deze stap wat negatieve marktpercepties opleverde, verandert het weinig aan de kernactiviteiten en groeivooruitzichten. Het bedrijf blijft goed gepositioneerd om te profiteren van de verschuiving naar autonome mobiliteit.

De recente koersdaling lijkt dan ook overtrokken. De waarde van de Amerikaanse mobiliteitsactiviteiten is naar schatting slechts 30% van Uber’s totale waarde, en internationale markten bieden eveneens kansen in een wereld die steeds meer op AV’s (autonomous vehicles) leunt.

Toekomstige katalysatoren, zoals aandeleninkoop, nieuwe samenwerkingen en de lancering van nieuwe elektrische voertuigen in de eerste helft van 2025, kunnen de koers een extra impuls geven.

Met een koers-winstverhouding van ongeveer 20 keer de winst in 2026 en 14 keer de vrije kasstroom voor datzelfde jaar, blijft Uber aantrekkelijk gewaardeerd.

Concurrentie en Waymo

Uber blijft, ondanks de opkomst van concurrenten als Waymo, een aantrekkelijke belegging. De gezamenlijke lancering van Uber en Waymo in Austin en Atlanta in de eerste helft van 2025 is daarbij een interessant moment om te volgen.

Uber’s merkpositionering is ijzersterk. Dit maakt het bedrijf een logische partner voor toekomstige aanbieders van autonome voertuigen en diensten.

Conclusie

Hoewel zorgen over concurrentie, onder meer van Waymo en (indirect) Tesla, blijven spelen, is Uber dankzij zijn merkbekendheid en platformpositie uitstekend gepositioneerd om de komende golf van autonome mobiliteit te omarmen.

De recente koerszwakte biedt op een gegeven moment een nieuwe kans om in te stappen. Waar de markt ook heen beweegt, Uber zal hoogstwaarschijnlijk een sleutelrol blijven spelen in hoe wij ons in de toekomst verplaatsen. Dat is reden om het aandeel mogelijk op te nemen in de Free Ride Portfolio.

  1. Waymo-concurrentie: Waymo’s geplande lancering in Miami in 2026 is nog meer dan een jaar weg en kan verder evolueren. De gezamenlijke lancering van Uber en Waymo in Austin en Atlanta in de eerste helft van 2025 wordt een belangrijk moment om te volgen.
  2. Automarkt-uitdagingen: Initiatieven van Uber en Tesla zullen de auto-industrie wakker schudden over de impact van autonome voertuigen (AV's). Analisten zien meerdere concurrenten ontstaan in deze sector, waarbij Uber een lange termijn voordeel zal hebben van een groeiend AV-aanbod.
  3. Sterke merkpositie: Uber’s merk is goed ingeburgerd in veel steden, wat het een aantrekkelijke partner maakt voor toekomstige AV-initiatieven.
  4. Aandelenbeweging overdreven: De recente koersdaling van Uber lijkt overdreven. De waarde van de Amerikaanse mobiliteitsmarkt is naar schatting slechts 30% van Uber’s totale waarde. Internationale markten blijven echter ook blootgesteld aan de transitie naar AV's.
  5. Toekomstige katalysatoren: Uber’s waardering is aantrekkelijk met een koers-winstverhouding van 20x de winst in 2026 en 14x de vrije kasstroom voor datzelfde jaar. Verwachte aandeleninkoop, nieuwe samenwerkingen en EV-lanceringen in de eerste helft van 2025 kunnen de koers verder ondersteunen.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.