Navigation

Unilever: cijfers Hindustan Unilever wijzen op kans winstwaarschuwing - visie

Unilever: cijfers Hindustan Unilever wijzen op kans winstwaarschuwing - visie

Op deze vrijdag rapporteerde Hindustan Unilever, de Indiase tak van Unilever $UNA, slechter dan verwachte cijfers. Dit werd deels veroorzaakt door een lage vraag in de landelijke gebieden vanwege een vertraagde winter.

Cijfers India voorspellen weinig goeds

De cijfers van Hindustan Unilever voorspellen mogelijk weinig goeds voor Unilever als geheel. Met ongeveer 11 procent van de omzet en 15 procent van de operationele winst die uit India komt, is het een zeer belangrijke markt. Het belang dat Unilever heeft in dochterbedrijf Hindustan Unilever maakt bijna 40 procent uit van de beurswaarde. Waarschijnlijk staan meer markten onder druk. Niet alleen opkomende markten, maar ook de westerse markten.

Het aandeel Unilever

Al langer denken we dat Unilever zich voorzichtiger gaat uitlaten over de rest van 2024. Al geruime tijd doen we niets met het aandeel. Ook nu zien we nog geen redenen om weer in Unilever te stappen.

De cijfers van Hindustan Unilever, die dus verder reiken qua inzichten dan de landsgrenzen van India, wijzen er ook op dat de prestaties elders slechter kunnen zijn dan verwacht. Mogelijk kan PepsiCo door haar productmix nog enigszins compenseren, maar voor de anderen hebben we een terughoudende visie.

Lagere marges, hogere grondstofprijzen en een kritischere consument vormen een mix voor tegenvallers.

De cijfers en enige achtergrond

Belangrijke spelers in de consumptie-goederen-industrie, waaronder Hindustan Unilevers concurrenten Nestle India en Britannia Industries, hebben te maken met terughoudendheid in uitgaven. Ondertussen zijn de prijzen van essentiële producten zoals groenten en zuivel gestegen.

Hindustan Unilever meldde dat het bedrijfsklimaat uitdagend blijft vanwege een matig feestseizoen, onregelmatige moesson en een vertraagde winter, waarbij het economisch herstel in stedelijke gebieden sneller gaat dan op het platteland.

De kwartaalomzet daalde licht naar 149,28 miljard roepies, waarbij de onderliggende verkoopgroei in de thuis-verzorgings-business, die goed is voor 36% van de omzet en de merken Surf Excel en Comfort omvat, met 1% daalde.

De winst steeg met 0,6% naar 25,19 miljard roepies ($303,30 miljoen) voor het kwartaal eindigend op 31 december, maar bleef onder het gemiddelde analistenraming van 26,8 miljard roepies.

Het groeitempo zal afhangen van de groei van het plattelandsinkomen, aldus Hindustan Unilever, dat voorzichtig optimistisch is op korte termijn.

Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.

Zie kansen op het juiste moment

Maak meer kans op winst, dankzij actuele informatie, onafhankelijk commentaar en door het volgen van doelen.