Herhaling: Volkswagen: het is gedaan - aandeel kan halveren
[Dit bericht is op woensdag in de feed geplaatst en wordt nu onbewerkt herhaald.]
Volkswagen [VW] $VOW staat voor een flinke uitdaging om zijn kernautomerk weer winstgevend te maken. CFO Arno Antlitz heeft aangegeven dat het bedrijf ongeveer 500.000 auto's mist in de verkoop, wat een aanzienlijke productievermindering is en vergelijkbaar met de output van twee fabrieken.
Het aandeel naar 5 tientjes
Het aandeel VW, waar we niks mee deden en ook niks mee gaan doen, kan in waarde gaan halveren in prijs. En dan zijn we nog mild. Het is gewoonweg gedaan met het bedrijf als er niet snel grote veranderingen worden doorgevoerd, die moeilijk zijn door regelgeving in Duitsland en op Europees niveau.
Hoewel de zwakte in vraag wordt gezien als een structureel probleem in de markt, en niet als een tekortkoming in de verkoopprestaties van het bedrijf, is de huidige situatie uitzichtloos.
VW bevindt zich op een cruciaal punt, waarbij het dringend investeringen nodig heeft om zijn transformatie naar een duurzamer en technologisch geavanceerder merk te voltooien. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen nog één tot twee jaar om de situatie te verbeteren.
Dit komt op een moment dat er al striktere kostenbesparingen worden doorgevoerd, wat mogelijk kan leiden tot fabriekssluitingen in Duitsland. Dit zou een historische gebeurtenis zijn, aangezien VW altijd een grote speler in Duitsland is geweest, en heeft geleid tot felle kritiek van de ondernemingsraad onder leiding van Daniela Cavallo.
En hier is een ander probleem. Door alle wetgeving (die overigens vaak terecht is om werknemers een goed belegde boterham te laten verdienen met zekerheid), maar die door concurrentie van ondermeer de Chinezen (in China zelf) en de versnippering van het aantal merken er toe leiden dat fabricage te duur is in Duitsland. Dat geldt ook voor andere Europese landen.
Alleen door miljarden en miljarden in een proces van automatering te investeren en met veel minder mensen te werken, zou dit kunnen leiden tot een turn-around. Maar dat geld moet ergens vandaan komen en zodoende rijdt Volkswagen nog harder de berg af in een vervuild meer.
Wat de toekomst betreft, is de situatie van Volkswagen zorgwekkend. In het prijs segment waarin VW opereert, lijkt het merk moeite te hebben om echt te herstellen. Terwijl luxe merken zoals BMW en Mercedes beter gepositioneerd lijken om de huidige marktuitdagingen te overleven, staan volumeproducenten zoals Volkswagen en Stellantis voor grote risico's.
Voor beleggers is de situatie van Volkswagen slecht. Er is zelfs sprake van mogelijke verdere financiële problemen, wat zou kunnen leiden tot het schrappen van dividend en verdere verzwakking van de positie van VW in belangrijke markten zoals China. Nieuwe koersdalingen worden niet uitgesloten en een prijs van het aandeel rond de 50 euro zou ons niet verbazen.
Het is dat de optiehandel in Duitsland niet populair is, anders zouden we zo een gok wagen met out of the money puts met een looptijd van een paar jaar.
- Fabriekssluitingen in Duitsland als onderdeel van kostenbesparingsmaatregelen.
- Beëindiging van een langlopend werkzekerheidsprogramma, wat onzekerheid creëert voor werknemers.
- Vertraging in de productie van elektrische voertuigen als gevolg van marktonzekerheden en stijgende kosten.
- Verzwakking van de concurrentiepositie in de Chinese markt.
- Stijgende productiekosten door hogere grondstofprijzen, wat de marges onder druk zet.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.