Elektrische voertuigen: race naar de bodem - aandelen kunnen dalen
De wereldwijde overgang naar elektrische voertuigen (EV's) heeft geleid tot een intense competitie tussen autofabrikanten, waarbij de prijzen van elektrische auto's steeds verder worden verlaagd.
Deze competitie kan de komende 12 maanden wel eens verhevigen met mogelijke gevolgen. Het kan spelers uit de markt duwen en zoals we het nu zien, kunnen aandelen in deze sector wel eens aan de vooravond van een verdere daling staan, totdat er weer een positieve katalysator komt.
Mogelijke winnaars
Als winnaars [niet beperkt tot] (inclusief trucks) denken we dat Tesla en BYD de sterkste spelers zijn en Rivian maakt mogelijk ook kans door de berg aan cash die ze hebben. Dat betekent niet dat deze aandelen immuun zijn en dus kunnen meedalen bij een correctie.
Van de traditionele spelers kunnen ondermeer BMW en Mercedes, het Franse bedrijf Stellantis en het Japanse Toyota waarschijnlijk sterker uit de strijd komen.
De race naar de bodem in volle gang
Het fenomeen van constante prijsverlagingen om marktaandeel te behouden of te winnen wordt ook wel de race naar de bodem genoemd, waarbij fabrikanten elkaar proberen te overtreffen in het bieden van de meest aantrekkelijke prijzen voor hun elektrische modellen.
Terwijl dit voor consumenten gunstig lijkt, brengt het ook uitdagingen met zich mee voor de betrokken bedrijven. De race naar de bodem kan ervoor zorgen dat alleen de autofabrikanten met een sterke financiële balans en een solide bedrijfsstrategie het hoofd boven water kunnen houden.
De concurrentie is moordend en winstmarges staan onder druk, waardoor zwakkere spelers mogelijk de strijd niet kunnen volhouden. Deze ontwikkeling heeft geleid, zoals ook wel vaker aangegeven, tot een onzekere toekomst voor sommige bedrijven in de elektrische auto-industrie.
Nu gaat de strijd nog harder worden. Naast prijsverlagingen zullen ook degenen die niet zijn grondstoffen veilig stellen gedoemd zijn te falen.
China maakt werk van internationale expansie
Terwijl de concurrentie tussen autofabrikanten is toegenomen draagt de opkomst van Chinese fabrikanten bij aan de druk op de sector.
China heeft een sterke ambitie om een leidende rol te spelen in de wereldwijde elektrische auto-markt en ondersteunt daarom actief (financieel) zijn eigen bedrijven. Ook om internationaal uit te breiden.
Deze extra concurrentie zet nog meer druk op de al bestaande spelers en vergroot de uitdagingen waarmee zij worden geconfronteerd.
Tel daarbij op dat ook India zich gaat mengen in de strijd om elektrische auto's wat nog meer aanbod gaat inhouden in de toekomst.
Als gevolg van deze ontwikkelingen is de kans op een correctie op de aandelenmarkt voor bedrijven in de elektrische auto-industrie aanzienlijk toegenomen. Dat is op zich goed, omdat de winnaars dan daarna met meer kracht kunnen verder groeien.
Disclaimer Aan de door ons opgestelde informatie kan op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor uw eigen rekening.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie. U bent zelf eindverantwoordelijk voor de beslissingen die u neemt met betrekking tot uw beleggingen.